Od vyhlášení poplachu 14.9.2024 ve 23:41 hod., kdy jsme vyrazili do Frýdku na ul. Novodvorská k čerpání šachet fa Distep. Jsme non-stop pokračovali až do 15.9.2024 20:00 hod. Jednotka se k ránu rozdělila na dvě skupiny a v některých částech dne i na tři. Jedna část jezdila s DA MB Sprinter a to ve složení: Aleš Kurek, Radim Šostý, Tomáš Velčovský, Petr Kupčík a Ladislav Rozehnal ml.. Druhá část jednotky jezdila s CAS 30 Scania a to ve složení: Aleš Wczelka, Jiří Vereš, Radim Šostý, Martin Sikora a Dalibor Velčovský. V mezídobí byly ještě zapojeny vozy OA Škoda Octavia Scout a Obecní Suzuki. Když se první část jednotky vrátila z Frýdku, připojil se k nám starosta obce Roman Čagala. Při rozednění jsme udělali monitoring obce a vytipovali nejpostiženější místa v naší obci. Nejkritičtějšími místy byla místa pod Prašivou u Peva Plastu a u Kohutky na mostku přes potok Račok, kdy došlo k zavelení mostku kameny a všechna voda tekla po cestě do dalších domů. Proto toto místo bylo po domluvě se starostou obce určeno jako prioritní. Po tomto monitoringu, bylo rozhodnuto o povolání druhé části jednotky z Frýdku. Řídící důstojník ve FM naši situaci pochopil a uvolnil jednotku zpět do VL. Místostarostka obce Marie Šigutová dostala za úkol, postarat se o stravu jednotky. Nutno podotknout, že její dům byl také ve vodě, ale zkušenosti z minulých let pamětníkům říkají, že nemá cenu čerpat, když je voda nad vámi, nebo když jsou pole kolem vás zatopeny. Takže šla pomáhat ostatním. Několik naších členů jednotky, měli také vytopené sklepy, ale pomáhali druhým a své sklepy řešili až dojeli domů. Bohužel našli se i takoví, kteří nám nadávali, že jsme neschopní idioti, že jsme dojeli pozdě a další nepublikovatelné sprosté slova. Prostě sobecká arogance lidí, kterým nešlo o život a škodám by nešlo ani tak zabránit. Jen by blokovali techniku, která byla potřeba úplně jinde. Ale tak to již chodí. Naštěstí za mojích 33 let ve výjezdové jednotce je jich promile. Byly i události, které odstraňovali starosta obce Roman Čagala a Martin Sikora. Protože událostí bylo mnoho, budou všechny, na které jsme si vzpomněli vypsány zde, časy jsou orientační:
Vyšní Lhoty poblíž č.p. 199 – odstranění nebezpečných stavů, čištění cesty, provizorní oprava potoka Račok pomocí bagru (přetékal most a valil se přes cestu) – Tomáš Hlisnikovský (zavolal pan starosta), asistence panu Hlisnikovskému, zavalena propust pod mostem kamením (potok Račok) – 8:00 – 9:00 hod. CAS 30 Scania
Vyšní Lhoty poblíž č. p. 199 – zacpaná propust pod mostem na potoku Račok – odstranění nebezpečných stavů, čištění cesty od nánosů, asistence při regulaci toku Račok bagrem (pan Hlisnikovský) – povolal starosta obce – 8:35 – 9:30 hod. DA MB Sprinter
Vyšní Lhoty 75 – odstranění nebezpečných stavů, provizorní stavba hráze pomocí dřevěných hranolů a betonových dlaždic u potoka Račok, čerpání vody ze sklepa pomocí motorového plovoucího čerpadla a 2 ks hadic C – 9:10 – 10:10 hod.
Vyšní Lhoty 174 – odstranění nebezpečných stavů, provizorní stavba hráze pomocí dřevěných hranolů a betonových dlaždic u potoka Račok – 10:15 – 11:00 hod.
Vyšní Lhoty 254 – čerpání sklepa pomocí motorového plovoucího čerpadla Niagara + 1 ks hadice B – 11:00 – 11:40 hod.
Vyšní Lhoty 266 – monitoring zatopené oblasti – voda na louce (možnost zatopení RD), monitoringem nepotvrzeno – 11:10 – 11:30 hod.
Vyšní Lhoty 211 – čerpání vody ze sklepa pomocí motorového plovoucího čerpadla a 1 ks hadic C – 11:40 – 12:30 hod.
Vyšní Lhoty 257 – čerpání vody ze sklepa pomocí motorového plovoucího čerpadla a 1 ks hadic C – 12:35 – 13:35 hod.
Vyšní Lhoty – most přes přivaděč Morávka (cca 200 m od hlavní cesty a od č. p. 210), odstranění nebezpečných stavů – vyčištění betonové skruže od nánosů větví a dřeva na potoku Hlisník – 13:40 – 14:00 hod.
Jednotka vyjela na žádost IBC k čerpání vody ve sklepě ve Vyšních Lhotách č. p. 77. Jednotka, po příjezdu na místo události průzkumem zjistila, že se jedná o zatopenou louku před RD, a voda z louky vtékala do sklepa. Jednotka již na tomto místě byla, ale jelikož z přilehlé louky voda dále vtékala do sklepa, jednotka sklep znovu odčerpala.
Použité motorové plovoucí čerpadlo Niagara a 2 ks hadic B – 12:57 – 14:45 hod
Vyšní Lhoty 18 – čerpání sklepa pomocí motorového plovoucího čerpadla Niagara + 2 ks hadice B – 14:35 – 15:50 hod.
Vyšní Lhoty 263 – čerpání vody ze sklepa pomocí motorového plovoucího čerpadla a 1 ks hadic C – 14:10 – 14:55 hod Vyšní Lhoty 264 – čerpání vody ze sklepa pomocí motorového plovoucího čerpadla a 1 ks hadic C – 15:00 – 15:45 hod.
Vyšní Lhoty 264 – čerpání garáže – použito motorové plovoucí čerpadlo Niagara a 2 ks hadic B, motorové plovoucí čerpadlo Honda a 2 ks hadic C – Jelikož jednotka odčerpávala vodu na přilehlou místní louku a ta začala prosakovat do garáže RD č. 289 (za jednotkou přišel majitel), proto jednotka přestala tuto garáž čerpat, a majiteli sdělila, že musí počkat až voda opadne. – 15:10 – 17:00 hod.
Vyšní Lhoty 265 – čerpání vody ze sklepa pomocí elektrického kalového čerpadla a 1 ks hadic C (porucha čerpadla, vyhazuje chránič), dáno nové čerpadlo – 15:50 – 16:45 hod.
Vyšní Lhoty 289 – čerpání vody ze sklepa pomocí motorového plovoucího čerpadla a 1 ks hadic C – 16:50 – 17:45 hod.
Vyšní Lhoty 289 – čerpání zatopené garáže z důvodu čerpání garáže č. p. 264 – motorové plovoucí čerpadlo Honda a
2 ks hadic C – 17:05 – 17:50 hod
Vyšní Lhoty 141 – čerpání vody ze sklepa pomocí motorového plovoucího čerpadla a 1 ks hadic C – 17:50 – 18:20 hod.
Vyšní Lhoty 213 – čerpání sklepa pomocí motorového plovoucího čerpadla Niagara + 1 ks hadice B – 11:50 – 12:40 hod
Vyšní Lhoty 213 – odstranění nebezpečných stavů, čištění propusti pod obecní cestou pomocí krtka a proudem vody z cisterny pomocí hadice C (přítomen starosta obce a druhé vozidlo Mercedes Benz DA – jednotka řídila dopravu) – 18:10 – 19:00 hod
Vyšní Lhoty 213 – odstranění nebezpečných stavů, čištění propustí pod obecní cestou, řízení dopravy na hlavní cestě směr Nošovice-Raškovice – 18:30 – 19:20 hod.
Vyšní Lhoty – čištění propustků, monitoring a řezání stromů.
Povolané jednotky: JSDH Vyšní Lhoty
Povolaná a použitá technika: CAS 30 Scania, DA MB Sprinter a OA Škoda Octavia Scout
Účast: 10 členů – Aleš Wczelka, Aleš Kurek, Dalibor Velčovský, Jiří Vereš, Pavel Šostý, Radim Šostý, Tomáš Velčovský, Petr Kupčík, Jiří Vereš a Martin Sikora